måndag 15 februari 2016

Tutorial: Decoupage med skrivarpapper på bord

Nu har vi möblerat om IGEN. De två stora barnen har fått flytta ihop och liten har nu fått eget rum istället. På detta sätt får han sprida ut sig över golvet utan att få bannor av syster för att han tar för mycket plats. Dessutom passar det bättre med sovtider och är lättare för oss när vi ska söva liten. Så nu försöker jag inreda hans nya rum lite så att det ska vara färgglatt och lättillgängligt för honom.

Det här bordet är egentligen en del av en tv-bänk, och vi fick den i den lokala skänkes/bytesgruppen på Facebook. Det är väldigt lågt, stabilt och har hjul på baksidan. Det blir perfekt i höjd för honom att leka på, ställa sitt garage på och för oss vuxna att sitta på när vi ska leka eller söva honom. Men då rummet i övrigt blev lite kalt kände jag att det var dags att prova någonting nytt. Jag har länge funderat över om det går att göra decoupage med vanligt skrivarpapper, och det är precis det jag provat nu.

Så här har vi gjort:
1. Slipat bordet lätt så att limmet ska fästa och sedan torkat av
2. Skrivit ut MASSVIS med bilder från favoritserier och filmer. Jag har använt laserskrivaren. Använder man bläckstråleskrivare måste man fixera alla bilderna först. Det GÅR men är lite väl mycket jobb.
3. Skrivit ut alla bilderna för att få mindre skarpa kanter. Alla bilderna är i liknande storlek så att det ska kännas jämnt i upplägget.
4. Blandat till trälim med lite vatten i. Kanske 20% vatten.
5. Börjat limma i mitten. Ni ser SvampBob, honom började jag med. Limmade på bordet en liten yta, sedan på med bilden försiktigt och sedan på med lite limblandning ovanpå. Jag använde en stor konstnärspensel. Alla veck har jag försiktigt försökt få väck, men det går inte stryka för länge för då gör man bort färgen. Så vissa veck får man leva med helt enkelt.
6. När jag limmat fast alla bilderna har jag strukit hela ytan igen med limblandningen och låtit det torka över natten.
7. Lackat över hela bordsskivan med Båtlack. Detta luktar illa när man stryker på det, men är oslagbart i styrka när det väl torkat. Det blir en glansig hård yta. Jag har lackat ett varv på bilden, och väntar nu på att det ska torka (8 timmar innan jag kan lacka över) för att se om det behövs ett varv till.

Tja, det var allt. Hoppas Mini blir nöjd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar