söndag 21 februari 2016

Trädgårdskurs gav inspiration!

Igår var jag på en heldagskurs där vi lärde oss lite om hur man planerar en trädgård. Då det är väninnan Emma Ershag som håller i sådana kurser anser jag det vara helt legitimt för mig att göra reklam för henne. "Norrländska Trädgårdar - Design och Skötsel" heter hennes företag. Då hon nyligen bytt företagsnamnet hittar ni henne fortfarande på den gamla adressen: http://www.rosorochritstift.se/.

Vad gjorde vi nu på kursen då? Jo vi gick igenom alla de där grundstenarna som behövs när man ska planera sin trädgård. Bland annat fick vi försöka oss på att NAMNGE våran kommande trädgård. Ett namn är bara ett namn säger ni? Men jag lovar, det blir ett jättelyft för fantasin och planeringen när man gett sina planer ett namn. Min trädgård ska heta "My Private Garden". Temat är uppenbart, eller? MIN trädgård. Inte grannbarnens att gå över. Inte bussåkarnas att kika in i. Mina jordgubbar är till för mig och min familj. Min bikinikropp ska inte synas utanför tomtens gränser. Hur jag beskär, bevattnar, gödslar, designar, klipper... bara min ensak. Ja nu finns det ju en miljon andra teman och namn som säkert passar bättre för er. Emma hade till exempel designat en trädgård som har fått namnet "Röd Accent". Där hörs det ju tydligt vad det är som ligger i fokus.

På bilden ser ni min "fulrabatt". Den har jag anlagt ovanpå en stor hög med "fulkompost" som jag inte ville ha ner i min blivande jord. Det var en massa barr och kottar och stora grenar, sådant som blivit kvar efter vi tagit ner två stora tallar. Jag har lagt ett tunt lager jord bara, och planterat det jag hade över. Den här rabatten fyller många funktioner, varav en av dem är att ge insynsskydd och leda grannbarnens stigar BAKOM tomten istället för rakt över vårt tomt. Det fungerar sådär... men nästa år...

Nå. Emma kommer att hålla fler kurser så håll koll på henne om ni är sugna. Men förutom det gör hon ju en massa annat. Hon kan rita dig en trädgård. Hon kan anlägga din trädgård. Hon kan ge dig råd om du vill göra allting själv. Hon kan beskära ditt äppelträd. Ja massor mer såklart. Men ta och kolla upp hennes företag så du har ordning och reda när du behöver hennes hjälp. Det är kanske NU det är dags att ringa/maila henne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar